Pages

niedziela, 23 grudnia 2012

jeszcze o kompozycji w fotografii

Ogólne porady
Radzę Ci przeczytać wszystkie wskazówki dokładnie – na pewno znajdzie się coś nowego.
• Nie należy komponować kadru symetrycznie, z wyjątkiem przypadków budowy rytmicznych rysunków kadru lub symetrii jako głównej idei.
• Nie należy umieszczać linii horyzontu lub powierzchni wody w środku kadru – taka kompozycja dąży w kierunku podziału kadru na dwie niezależne części i myli widza, próbującego określić, jaka część jest ważniejsza. Również kadr może się rozpadać się na części w przypadku drzewa (słupa), rogu domu w centrum kadru i, odpowiednio, linii zmiany jasności i koloru. Oprócz omówionych powyżej idei kadru.
• Uważać należy, aby główny motyw zdjęcia nie zlewał się z tłem. Próbować należy wydzielić główny obiekt, wykorzystując kierunek światła słonecznego (cieni), położenia kamery, ograniczając wyraźnie przedstawioną przestrzeń lub wybierając kontrastujący kolor tła.
• Należy unikać dużych pustych miejsc, takich jak czyste, błękitne niebo, nudna monotonna równina lub gładź powierzchni wody. Spróbuj znaleźć coś ,co wypełni pustkę, jak np. zwisająca gałązka lub obłoki
•• Budować należy kadr po przekątnej. Nie rób tego, jeśli horyzoncie lub, na przykład, budynek będzie wyglądał dziwnie. Diagonalna kompozycja z strony dolnej lewej do prawej górnej jest spokojniejsza, niż kompozycja zbudowana przeciwstawnie, bardziej dynamicznej przekątnej.
• Utrzymanie pozycji poziomej wody i pływających statków, nachylenie powierzchni zbiornika wodnego jest bardzo nieprzyjemne dla oka.
• Staraj się nie przechylić budowli. Po pierwsze, aparat należy stabilnie trzymać. Po drugie, jeśli fotografujemy krótkoogniskowym-28 mm obiektywem (tak, aby więcej się zmieściło), to należy pamiętać o zniekształceniach i że jeśli pochylić aparat w górę lub w dół, to zniekształcenie wzrasta. Do fotografowania architektury są specjalne shift obiektywy .

Tu można obejrzeć fotografie z poprawną i błędną kompozycją.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz