Pages

środa, 13 stycznia 2016

ptaki wokół nas - kopciuszek

Kopciuszek zwyczajny (Phoenicurus ochruros)

Z kopciuszkiem spotkałem się dość późno. Pewnie widywałem go kiedyś, ale nie zwróciłem uwagi.Obecnie dostrzegam go w wielu miejscach. Lubi przebywać w pobliżu zabudowań gospodarczych, gdzie wyszukuje miejsce na zbudowanie gniazdka. Obserwować go jest dość łatwo po zlokalizowaniu jego zamieszkania. Nie wyróżnia się barwnym upierzeniem, ale podczas lotu z daleka widać jego jaskrawy pomarańczowy ogon. W języku angielskim (Redstart)i rosyjskim (Gorichwostka) w nazwie ptaka ta cecha występuje. Oto kilka zdjęć samca i samiczki tego ptaka, gdzie samiec ma bardziej uwydatnione barwy.

2 komentarze:

  1. Mam problem u mnie na ogrodzie często widuje ptaka o podobnym wyglądzie do Kopcuszka, ale nie jestem pewien czy nie jest to czasami Pleszka jak dla mnie łudząco podobne są do siebie. Dodam, że obserwowany ptak to na pewno samiczka jest bardzo przyjazna podczas prac przy warzywach podlatuje bardzo blisko przygląda się podlatuje dalej skubnie nieco po czym wlatuje na trawę, warzywa, stracha na wróble, drzewo. Wydaje mi się, że za każdym razem jest to ten sam ptak taki Ziomek :D Zdjęcia nie mam by móc zweryfikować osobnika, ale czasami tez na trawniku przed domem obserwuje te ptaki. Proszę o jakieś sugestie. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Samiec pleszki wyraźnie różni się od kopciuszka< a co do samiczek, to można się pomylić. Może pojawi się samczyk i wtedy będzie wiadomo. W moim otoczeniu pleszki widuję raczej sporadycznie, natomiast kopciuszek jest dość pospolity.

      Usuń